Z przyjemnością informujemy, że otrzymaliśmy potwierdzenia wystąpień wybitnych specjalistów z zakresu logopedii.
W sesji plenarnej zaprezentują się:
- prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach): „O «wróżeniu z fusów w logopedii», czyli o lybach, safach i siamolotach”
- dr hab. Barbara Ostapiuk, em. prof. US : „O fonemie i głosce w obcowaniu językowym, w językowym rozwoju, w logopedii”
- Dr hab. Katarzyna Ita Bieńkowska, prof. APS (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie):
Stymulowanie rozwoju funkcji słuchowych jako niezbędny obszar profilaktyki logopedycznej
W ramach konferencji przewidziano cztery sekcje równoległych, w których swoje wystąpienia zaprezentują naukowcy i praktycy reprezentujący ośrodki naukowe oraz instytucje z całej Polski.
Tematyka poszczególnych sekcji przedstawia się następująco:
12:00 – 13:40
Profilaktyka na wczesnych etapach życia
Sala 501, Budynek Główny UIK
Moderatorzy: Dr Ewa Gacka, Dr Joanna Trzaskalik
Prof. zw. dr hab. Marzenna Zaorska (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Profilaktyka logopedyczna ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki przed-, pre- i postnatalnej oraz wczesnego wspomagania logopedycznego (WWL)
Dr Małgorzata Jezierska (Oddział Laryngologii Dzieci, Szpital Specjalistyczny Nr 2 w Bytomiu)
Laryngologiczne uwarunkowania rozwoju mowy. Czy katar może opóźniać rozwój mowy?
Jak zapobiegać zaburzeniom rozwoju mowy?
Dr Ewa Gacka (Uniwersytet Łódzki)
Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci z krwawieniami okołodokomorowymi – rozpozanie problemu
i działania profilaktyczne
Dr Paulina Czarnecka (Uniwersytet Śląski w Katowicach, Specjalistyczna Praktyka Terapeutyczna LOGOSowa)
Wczesna identyfikacja odruchów pozaorofacjalnych jako element profilaktyki zaburzeń artykulacji
Mgr Julia Pyttel (Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Audika)
Wyższe funkcje słuchowe jako istotny element w rozwoju dziecka
Mgr Zuzanna Szpoton (Stowarzyszenie “Dajemy Radość”)
Profilaktyka logopedyczna u dzieci przedwcześnie urodzonych
Lic. Kinga Armata (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Higiena nosa w profilaktyce logopedycznej u dzieci w wieku przedszkolnym
Narzędzia i metody wspierania rozwoju mowy
12:00 – 13:40 Sala 402, Budynek Główny UIK
Moderatorzy: Dr Barbara Kurowska, Dr hab. Tamara Cierpiałowska, prof. Ucz. UIK
Dr hab. Tamara Cierpiałowska, prof. Ucz. (Uniwersytet Ignatianum w Krakowie)
„Dostał smartfona na pierwsze urodziny” czyli edukacja medialna w służbie profilaktyki logopedycznej
Dr Barbara Kurowska, Uniwersytet Andrzeja Frycza-Modrzewskiego w Krakowie)
Dr Barbara Cygan (Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University w Nowym Sączu)
Logopedyczne wsparcie dzieci dwujęzycznych w wieku przedszkolnym w nauce języka jako drugiego – podejście interdyscyplinarne i rekomendacje praktyczne
Dr Marlena Kurowska (Uniwersytet Warszawski)
Potrzeba wczesnej oceny poziomu rozwoju mowy i języka dzieci. Zastosowanie inwentarzy rodzicielskich
Mgr Ewa Przebinda (specjalista d/s merytorycznych MÓWik)
Dialog i wspólne pole uwagi w terapii AAC
Mgr Kamila Urbaniak (PeritusMed Kamila Urbaniak)Wczesne objawy zaburzeń motoryki artykulacyjnej w świetle analizy powierzchniowej elektromiografii – w kierunku standaryzacji pomiarów
Mgr Aleksandra Ślusarczyk (Szkoła Doktorska, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie)
Zastosowanie logorytmiki w terapii i profilaktyce logopedycznej – analiza badań własnych
Mgr Martyna Chmielewska-Lelakowska (Centrum Wsparcia i Terapii Dziecka “Kajtuś”
w Staszowie)
Integracja sensoryczna jako wsparcie w terapii logopedycznej dziecka z ASD- studium przypadku
Mgr Dorota Bajur-Krawiecka (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
Wychowanie logopedyczne jako nowa jakość w profilaktyce logopedycznej
Interdyscyplinarność i współpraca w profilaktyce logopedycznej
12:00 – 13:40 Sala 408, Budynek Główny UIK
Moderatorzy: Dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ, Dr Danuta Kądziołka
Dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (Uniwersytet Zielonogórski)
Obecność ojca jako czynnik wspierający rozwój komunikacyjny dziecka. Wnioski z badań narracyjnych
Dr Danuta Kądziołka (Uniwersytet Ignatianum w Krakowie)
Profilaktyka logopedyczna w pracy z uczniami neuroróżnorodnymi
Dr Mateusz Szurek (Uniwersytet Łódzki, Polskie Towarzystwo Rehabilitacji Głosu)
Badania przesiewowe głosu u dzieci – nowe perspektywy profilaktyki logopedycznej
Dr Joanna Zawadka, Dr Alicja Karsznia-Sobczak (Uniwerstet Warszawski)
Profilaktyka logopedyczna w odniesieniu do kompetencji narracyjnej
Dr Agnieszka Kokoszczyńska (Akademia Mazowiecka)
Profilaktyka w transdyscyplinarnym modelu kompleksowego wsparcia dziecka i rodziny
Mgr Natalia Michalak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Przygotowanie do międzysektorowej współpracy logopedów rozpoczynających karierę zawodową
Lic. Agata Dudek (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Współpraca z logopedą w procesie diagnostyczno-terapeutycznym w opinii specjalistów różnych dziedzin: analiza perspektyw i doświadczeń
Profilaktyka wobec osób z wyzwaniami komunikacyjnymi
12:00 – 13:40 Sala 410, Budynek Główny UIK
Moderatorzy: Dr hab. Magdalena Olempska-Wysocka, prof. UAM, Dr Marzena Szurek
Dr hab. Magdalena Olempska-Wysocka, prof. UAM (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu)
Ocena funkcjonalna słyszenia w oparciu o ICF – implikacje dla diagnozy i terapii
Dr Wojciech Lipski (Przewodniczący Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, UMCS)
Od głoski do tekstu – analiza wypowiedzi schizofatycznych na różnych podsystemach języka
Dr Marzena Szurek (Uniwersytet Ignatianum w Krakowie)
Profilaktyka logopedyczna a ADHD
Dr Urszula Malina (Uniwersytet Jagielloński)
Spójność narracji osób z diagnozą schizofrenii bez schizofazji – pomiędzy normą a trudnością
Dr Elżbieta Sadowska (Uniwersytet Warszawki)Profilaktyka logopedyczna w przypadku pacjenta z astmą
Dr Monika Pakura, Mgr Joanna Szymczakowska, Mgr Justyna Szczypa (Uniwersytet Śląski)
Zmieniając podejście do jąkania i giełkotu – skuteczna profilaktyka logopedyczna w praktyce
Dr Kamila Potocka-Pirosz (Uniwersytet Warszawski)
Zdążyć przed Alzheimerem – profilaktyka logopedyczna w chorobie Alzheimera
Mgr Joanna Ziewiec (Szkoła Doktorska, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie)
Specyfika interdyscyplinarnej profilaktyki schizofazji